Bir otomobil yatırımı daha

Son günlerde otomotivde yatırım konusu, gündemi işgal ediyor. Biliyorsunuz, Çinli elektrikli araba üreticisi BYD birinci muahedeyi imzaladı. 1 milyar dolar yatırımla Manisa’da 150 bin araç kapasiteli yeni bir üretim tesisi kuracağını duyurmuştu. BYD’nin akabinde Chery ve MG’nin de Türkiye’ye yatırım planladığı haberleri geldi.

Sabah gazetesi müellifi Dilek Güngör, “Yeni bir araba yatırımı daha mı geliyor?” başlıklı yazısında Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır ile yaptığı sohbeti köşesine taşıdı.

Güngör’ün yazısının ilgili kısmı şöyle:

“Bakan’ın telaffuzundan anladığım kadarıyla Chery ile görüşmelerde ileri kademedeyiz. Bu defa durum, Chery’nin Türkiye’ye birinci defa girdiği 2008 yılından farklı… Fabrikanın kurulacağı yer dahi konuşulmuş. Şimdi net karar verilmese de Samsun ve Manisa’nın öne çıktığı biliniyor. Chery, Türkiye’de mümkün bir fabrikayla hem Avrupa hem Ortadoğu’yu besleyecek bir merkez planlıyor. Chery’in içten yanmalı araçlar için imtiyaz talebinde bulunduğu, Türkiye’nin ise hibrit, elektrikli araçlar, batarya teknolojileri ve yeşil yatırımlar konusunda teşvikler vermek istediği söyleniyor” dedi.

“TÜRKİYE’DE YEDEK KESİM TESİSİ KURMAYI PLANLIYOR”

Peki Çinli araba firmalarının yatırımı Avrupalıları da tetikler mi? Birleşmiş Milletler toplantıları ve Türk-Amerikan İş Kurulu’nun temaslarını izlemek için gittiğim New York’ta memleketler arası firmalara danışmanlık yapan bir arkadaşımla sohbet etme fırsatım da oldu. O da Türkiye’ye direkt yabancı sermaye yatırımlarını şahsen takip ediyor. Öğrendiğim kadarıyla, Ocak 2021’de Fransız Groupe PSA ile İtalyan-Amerikan Fiat Chrysler Automobiles şirketlerinin birleşmesiyle kurulan Stellantis kümesi da Türkiye’de bir yedek modül tesisi kurmayı planlıyor. Otomotiv fabrikalarının bulunduğu ekosisteme yakın bir etrafta olacağı söyleniyor.”

Hatırlarsınız geçmişte Avrupalı birçok firmanın Türkiye’ye yatırım yapacağı söylendi. Volkswagen bunların başındaydı. Bir orta Peugeot-Citroen’in Türkiye’de B sınıf sedan bir model yatırımı yapacağı konuşuldu. Sonra BMW’ye taşeron üretim yapan Magna Stery’in yatırım yapacağı duyuruldu. Ancak bu kere durum biraz daha farklı… Bir markanın tesisi değil… Yedek kesim üretim üssü…”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir